5.luukku

Tämä on JOUKKOVOIMAKALENTERIN viides  luukku eli tästä päivästä lukien on enää 19 yötä 3.9.2016 HELSINGISSÄ JÄRJESTETTÄVÄÄN JOUKKOVOIMA-SUURMIELENILMAUKSEEN. Itse en ole mukana järjestämässä tätä hienoa tapahtumaa mutta olen ihan tohkeissani ja toivon että tekin innostutte! Eli tässä lasketaan päiviä seuraavaan Joukkovoima-mielenilmaukseen ihan kuin joulukalenterissa lasketaan montako yötä on jouluun.

14037512_10153557110713239_1178548008_o

(Kuvan otti Anni Toivonen, kuvassa Saara Toivonen)

SITTE SYÖDÄÄN

Juttelin rakkaan ystävättäreni kanssa yhdestä lempiaiheestamme eli ruuasta. Tämä on tärkeä aihe kaikille Joukkovoima-mielenilmaukseen osallistuville! Ei kuulkaa jaksa ihminen marssia tyhjällä vatsalla, sen tietää armeijakin.

Ystävättäreni Saara Toivonen on tamperelainen, vasemmistolainen yrittäjä ja kirjanpitäjä. Hän on miekkari-konkari ja siis oikea ihminen kertomaan näkemyksiä ja kokemuksia mielenosoituksiin liittyvistä asioista.  Kysyin muistaako hän ensimmäisen mielenosoituksensa, ja se oli kuulemma rauhanmarssit Helsingissä joihin vanhemmat ottivat hänet mukaan lapsena.

”Mä tiedän että ruoka on sulle tärkeetä, suunnitteletko miekkariin mennessä etukäteen mitä tai missä syöt?” ”Pitää sitä ruokaa aina ajatella”, Saara vastasi nauraen, ja jatkoi ettei ole aikoihin käynyt toisessa kaupungissa mielenosoituksessa, ja sehän on sitten ihan oma juttunsa. Keskusteltiin siitä että koska tuleva Joukkovoima-mielenosoitus kestää ainakin 3 tuntia (Edit: 4 tuntia eli klo 14-18), täytyy huolehtia syömisestä. Saara sanoi että kannattaa ottaa eväät varsinkin jos on vähän rahavaroja tai jos ei halua keskeyttää mielenosoitusta käymällä syömässä jossain.

”Minkälaisista eväistä sä itse tykkäät?” ”En tykkää leivästä, vaikka leiväthän on perinteinen ja tosi hyvä eväs. Niistä jos tykkää niin päälle kunnolla jotain proteiinipitoista ruokavalion ja mieltymysten mukaan.” Saara on sekasyöjä, hän syö kaiken mitä annetaan mutta pyrkii itse ruokahankinnoissaan tekemään mahdollisimman vegaaneja valintoja ja ostaa hyvin vähän lihaa. Eväänä hän suosii esim. pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä, papukastikkeita kuten Gogreenin salsakastike ja  piri-piri-oliiveja. Kysyin mistäs tämmöisiä ihmeitä saa niin kuulemma ihan s-kaupasta, (tosin säilykepurkki voi olla hankala kun liemi voi avatessa loiskua). Pitää muistaa ottaa siis lusikka mukaan. Ylipäätään on hyvä ottaa mukaan naposteltavaa, jutotavaa ja kunnon ruokaa kuten leipää, papukastiketta tai jotain itsetehtyä kylmänä syötävää kuten perunasalaattia. (OOOH perunasalaattia, rakastan perunasalaattia! Taidan ottaa sellaista itse evääksi.)

Naposteltava on hyvä itse tapahtumassa sillä on helppo heittää suuhun vaikka pähkinöitä jos kädet on varattu banderollin tai sateenvarjon kantamiseen.  Ja kunnon ruokaa voi syödä vaikka bussissa. Jolloin tietenkin saattaa tulla vastustamaton halu syödä eväät jo heti bussin lähtiessä.

Jos aikookin lähteä jollain muulla kuin yhteiskyydillä tai on paikkakuntalainen, voi tietenkin puida mielenilmauksen tunnelmia after ski-tyyliin menemällä yhdessä oman porukan kanssa syömään tilaisuuden päätyttyä. Saara vinkkaa että tällöin kannattaa jo etukäteen etsiä netistä mieluisa paikka ettei kenenkään tarvitse verensokeri alhaalla hortoilla pitkin kaupunkia.

Lopuksi kysyin Saaralta, mitä hän haluaisi vielä aiheesta sanoa. ”Perustulo, leipää ja leivän päälle voita!” Tai ei leipää mulle eikä vegaaneille voita. Mutta perustulo kaikille!”

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s